خبرگزاری میزان- خبرسازی‌ها و دروغ پردازی‌های رویترز به عنوان بازوی انگلیسی جنگ تبلیغاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران اگرچه اعتبار مخدوش شده این رسانه را مخدوش‌تر می‌کند، اما این هیاهوی پوچ تبلیغاتی را می‌توان به منزله اقرار دشمنان به ناتوانی دانست.
تاریخ انتشار: 08:00 - 21 تير 1399
- کد خبر: ۶۳۵۸۹۴

////خبرگزاری میزان - رسانه‌های غالب غربی سابقه سوئی در خبرسازی و تولید و انتشار اخبار فیک علیه منافع ایران و ایرانیان دارند. در میان این رسانه‌ها، سابقه خبرگزاری انگلیسی رویترز از همه خراب‌تر است.

روز پنج شنبه ۱۲ تیرماه ۹۹ پس از وقوع حادثه‌ای در یکی از سوله‌های در دست تجهیز مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز)، مسئولان ذیربط کشورمان به ارائه اطلاعات لازم پیرامون این حادثه پرداختند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در همین رابطه گفت: تیم‌های کارشناسی سازمان با حضور در محل وقوع حادثه مشغول بررسی علل این واقعه هستند.

توهم رویترز در ماجرای نطنز
یک روز پس از حادثه نطنز، در شرایطی که اکانت‌های توییتری وابسته به رژیم‌های صهیونیستی و سعودی و همچنین رسانه‌های بیگانه مشغول پمپاژ اخبار فیک و جعلی درخصوص حادثه مزبور بودند، کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد: بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را به صورت دقیق مشخص کرده است که به دلایل امنیتی فعلا امکان اعلام آن نیست.

در این میان، خبرگزاری رویترز به عنوان بازوی پروپاگاندای رژیم صهیونیستی وارد میدان شد و به عادت مألوف خود از سه منبع ناشناس ایرانی نقل کرد که حادثه نطنز نتیجه عملیات سایبری بوده است.

این اقدام خبرگزاری رویترز در راستای جنگ روانی نیابتی صهیونیست‌ها ارزیابی می‌شد؛ صهیونیست‌هایی که به سبب شکننده بودن حوزه‌های پدافندی‌شان می‌دانند هراقدام خرابکارانه علیه منافع ایران با چه مجازاتی دردناکی برای آن‌ها روبه‌رو می‌شود؛ لذا حتی جرئت نکردند دروغ دست داشتن‌شان در حادثه مزبور را مستقیم و صریح به زبان آورند.

اما خبرسازی کذب اخیر رویترز در مورد حادثه نطنز اولین پرده از خبرسازی‌های این رسانه انگلیسی علیه ایران نیست و این امر مسبوق به سابقه است.

آمار کذایی رویترز از اغتشاشات آبان
روز دوشنبه ۲ دی ۹۸، رویترز که سابقه بدی در خبرسازی علیه کشورمان دارد، گزارشی سراسر کذب در مورد آمار اغتشاشات آبان ماه در برخی از شهر‌های ایران منتشر کرد؛ هر کسی که کوچکترین آشنایی با اصول اولیه و بدیهیات خبرنویسی داشته باشد، با خواندن گزارش رویترز و بازنمایی‌های صورت گرفته از این گزارش کذب در شبه رسانه‌های ضدانقلاب، به دروغ و مخدوش بودن استنادات و فکت‌های گزارش مزبور اذعان می‌کرد.

«علیرضا ظریفیان یگانه» رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در همان مقطع ضمن تکذیب ادعای خبرگزاری انگلیسی رویترز درباره شمار آسیب دیدگان اغتشاشات آبان، گفت: این گونه خبر نوشتن و ادعا کردن اساساً کاری ندارد؛ کافی است طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده در چارچوب عملیات روانی، برخی ادعا‌ها کنار هم چیده شود. وقتی از این رسانه درخواست منبع یا سند شود، شما را به موجودات نامرئی ارجاع می‌دهد که هیچ امکانی برای صحت‌سنجی آن وجود ندارد.

ظریفیان ادعای خبرگزاری رویترز را نه فقط از باب امنیتی و اطلاعاتی بلکه حتی از جنبه خبری کاملاً بی ارزش و آسیبی جدی به اعتبار از پیش مخدوش شده این خبرگزاری انگلیسی دانست.

خبرسازی‌های رویترز در قضایای مذاکرات هسته‌ای و برجام نیز برقرار بود؛ در جریان مذاکرات منتهی به برجام در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۴، بسیاری از تمایلات زیاده‌خواهانه طرف‌های غربی مذاکره هسته‌ای با ایران ابتدا در قالب تحلیل‌های رویترز منتشر می‌شد.

خبرسازی رویترز برای مرعوب‌سازی طرف ایرانی در خلال مذاکرات هسته‌ای
در شهریور ۹۳ در حالی که مذاکرات برای انعقاد برجام بصورت فشرده در حال برگزاری بود، پیش از یکی از نشست‌های ایران و ۱+۵ در ژنو، خبرگزاری رویترز در راستای جنگ روانی علیه ایران و سیاست مرعوب سازی دیپلمات‌های کشورمان در میز مذاکره، به نقل از دیپلمات‌های غربی! مدعی شد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی گزارشی مبنی بر کم‌کاری ایران در پاسخ به ابهامات درباره فعالیت‌های اتمی این کشور منتشر می‌کند.

این خبرسازی رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی! در شرایطی بود که در همان مقطع زمانی (شهریور ۹۳) آژانس انرژی اتمی در گزارشی با استناد به تحقیقات بازرسان و دوربین‌های نصب شده خود در تأسیسات هسته‌ای ایران تأکید کرده بود جمهوری اسلامی ایران همه مواردی که در توافقنامه ژنو ذکر شده اجرا کرده است.

این خبرسازی کذب رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی! و سابقه رویترز در استناد به دیپلمات‌های غربی! برای دروغ پردازی و خبرسازی باعث شد تا این گزاره در میان اهالی رسانه تقویت شود که منابع رویترز که همان دیپلمات‌های غربی هستند اساساً وجود خارجی ندارند و اصطلاحاً نامرئی هستند.

انتشار پیش‌نویس گزارش دبیرکل در رویترز!
همچنین در اواخر تیرماه ۹۵، پیش از انتشار نخستین گزارش بان‌کی‌مون دبیرکل وقت سازمان ملل پیرامون روند اجرای برجام، پیش‌نویس یکطرفانه‌ای از این گزارش که حاوی اتهام زنی به ایران و تهدید کشورمان برای تحدید توانمندی‌های مشروع دفاعی‌اش بود، در خبرگزاری رویترز منتشر شد؛ امری که تماس تلفنی اعتراض آمیز ظریف به بان‌کی‌مون را در پی داشت؛ تماسی که «یان الیاسون» معاون دبیرکل وقت سازمان ملل آن را «طوفانی» دانست.

لاف‌زنی آمریکایی علیه ایران با میدان‌داری خبرگزاری بدنام!
در ماجرای ساقط شدن گلوبال هاوک پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا توسط سامانه پدافند بومی سوم خرداد نیز رویترز به عنوان بازوی انگلیسی پروپاگاندای رژیم آمریکا در خبری سراسر کذب علیه ایران وارد میدان شد تا اندکی از آبروریزی ساقط شدن آن پهپاد پیشرفته برای آمریکایی‌ها بکاهد.

روز جمعه ۳۱ خرداد رویترز مدعی شد «ترامپ از طریق یک مقام عمانی به مقامات ایران پیام داده که تهران فرصت محدودی برای مذاکره دارد و اِلا حمله قریب‌الوقوعی از جانب آمریکا صورت می‌گیرد!» این خبرسازی رویترز بلافاصله از جانب یک مقام آگاه در کشورمان تکذیب شد. هر چند با گذشت چندین ساعت بر خلاف لاف‌زنی این بازوی رسانه‌ای آمریکا، نه خبری از حمله قریب‌الوقوع شد و نه خبری از پاسخ ایران برای مذاکره!

خبرسازی‌ها و دروغ پردازی‌های رویترز به عنوان بازوی انگلیسی جنگ تبلیغاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران اگرچه اعتبار مخدوش شده این رسانه را مخدوش‌تر می‌کند، اما این هیاهوی پوچ تبلیغاتی را می‌توان به منزله اقرار دشمنان ما به ناتوانی در عرصه‌های واقعی و میدانی و توسل آن‌ها به مانور‌های مجازی و رسانه‌ای دانست.

انتهای پیام/

۱) نظرات ارسالی شما، پس از تایید توسط خبرگزاری ​میزان​ ​در سایت ​منتشر خواهد شد​.​
۲) خبرگزاری میزان٬ نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۳) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار گروه سیاست