مرگ در کمین ماهی‌های قزل آلای خال قرمز سد لار

10:39 - 23 تير 1393
کد خبر: ۸۶۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از احتمال تلفات جدی ماهی قزل آلای خال قرمز در سد لار با توجه به کاهش ورودی و حجم سطح آبی این سد خبر داد.

: رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از احتمال تلفات جدی ماهی قزل آلای خال قرمز در سد لار با توجه به کاهش ورودی و حجم سطح آبی این سد خبر داد.

به گزارش ، امیرعباس احمدی گفت: سد لار یکی از مهمترین منابع تامین کننده آب شرب شهر تهران بوده و با استفاده از نیروی ثقلی در زمان پرآبی سد و پمپاژ در زمان کاهش، آب سد به مخزن لتیان و تصفیه خانه این سد انتقال می یابد.

وی با اشاره به اینکه کاهش بارش ها و نزولات سال جاری، ورودی سد را دچار نقصان کرده افزود: این امر در شرایط طبیعی منطقه به وضوح پیداست و از سویی این آبخیز محل زندگی یکی از با ارزش ترین گونه های آبزی یعنی قزل آلای خال قرمز بوده که یکی از بکرترین و وسیع ترین زیستگاههای این گونه در سطح کشور است.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید براینکه کاهش سطح آب دریاچه لار تهدید جدی برای ماهی قزل آلای خال قرمز به شمار می رود، تصریح کرد: همواره این نگرانی درخصوص امکان ورود ماهی قزل آلا به داخل تاسیسات سد و تلفات شدید برای جمعیت این گونه در اثر پمپاژ آب وجود داشته و در این خصوص مکاتبات فراوانی با مجموعه آب منطقه ای صورت گرفته است .
احمدی تصریح کرد: در نظر است جلسه ای با حضور مدیران ارشد آب منطقه ای، سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان این اداره کل به منظور رعایت حق آبه زیست محیطی سدهای لار، لتیان و ماملو و راهکارهای مقابله با این موضوع تشکیل شود .
وی در پایان خاطر نشان کرد: هنوز امکان تلفات ماهیان قزل آلای خال قرمز لار بدلیل پمپاژ آب به داخل سد با توجه به کاهش شدید آب استان به قوت خود باقی است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *