محاکمه غیابی «مهرگان امیرخسروی»

13:16 - 11 تير 1393
کد خبر: ۸۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
دادگاه «مهرگان امیرخسروی»، برادر متهم اصلی پرونده فساد مالی بزرگ، در روزهای اخیر به صورت غیابی برگزار شد؛ در حال حاضر نیز تشریفات حکم غیابی به پایان رسیده و پرونده به اجرای احکام رفته است.


سخنگوی قوه‌قضاییه از محاکمه غیابی مهرگان امیرخسروی برادر متهم اصلی پرونده فساد بانکی سه هزار میلیارد خبر داد و گفت: در حال حاضر نیز تشریفات حکم غیابی به پایان رسیده و پرونده به اجرای احکام رفته است.

بازداشت 4 نفر در پرونده وزارت نفت

به گزارش خبرنگار میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست هفتگی خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به پرونده بابک زنجانی بیان کرد: در خصوص پرونده وزارت نفت موسوم به پرونده چند هزار میلیاردی، 4 نفر بازداشت هستند که یک نفر از آنها متهم اصلی پرونده است. تعدادی از مدیران بانک‌های ملت، مسکن، مرکزی و وزارت نفت و مدیران قبلی و فعلی در این پرونده مرتبط هستند که از آنها تحقیق و برای برخی از آنان به عنوان متهم قرار صادر شده است که  هم اکنون نیز آزاد هستند.

وی با تاکید بر اینکه برخی نیز به عنوان مطلع احضار شده‌اند و تفهیم اتهامی برای آنها صورت نگرفته است، افزود: متهم اصلی این پرونده اعلام کرده که «من حاضر هستم اموالم در داخل و خارج از کشور ارزیابی شود و بدهی‌ها نقدا پرداخت گردد» در این صورت اگر وزارت نفت حاضر باشد این بدهی‌ها پرداخت خواهد شد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه 34 هیات کارشناسی برای ارزیابی املاک "ب.ز" تشکیل شده و هم‌اکنون نیز مشغول کار هستند، گفت: بخشی از این اموال به مزایده گذاشته شده ولی هنوز به فروش نرسیده است. سه دسته از افراد نیز از داخل و یا خارج از کشور پیغام داده‌اند و یا مستقیم مراجعه کرده و گفته‌اند «حاضر هستیم بدهی "ب.ز" را بپردازیم و اموالش به نام ما شود» این مسئله نیز در حال بررسی است. اگر به لحاظ قانونی به قیمت مناسبی اموال را بردارند قطعا در تسریع پرونده نیز موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: زمین این متهم در خیابان "ایران زمین" نیز یکبار حدود 800 میلیارد تومان کارشناسی شد که پس از اعتراض در کارشناسی دوم این رقم به هزار و 700 میلیارد تومان رسید. اخیرا نیز قیمت این زمین حدود 700 میلیارد تومان ارزیابی شده است.

آخرین وضعیت پرونده فساد مالی بزرگ

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده فساد بزرگ مالی نیز گفت: در این خصوص احکامی که قطعی شده در مرحله اجراست و جزای نقدی برخی از متهمان نیز وصول شده است و مابقی نیز در حال وصول است. بخشی از رد مال‌ها نیز انجام شده و درخصوص بخش دیگر آن در حال مذاکره با بانک‌ها هستیم.

او ادامه داد: در روزهای اخیر برادر متهم اصلی این پرونده، "مهرگان امیر خسروی" نیز به شکل غیابی محاکمه شد و تشریفات حکم غیابی به پایان رسیده و پرونده به اجرای احکام رفته است. البته در مورد اموال مهرگان امیر خسروی نیز در حال شناسایی هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه اخیرا حکم 22 نفر از متهمان بانک ملی قطعی شده است، تصریح کرد: پرونده این افراد نیز به اجرای احکام رفته است.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری  با اشاره به اینکه فردی که در خصوص پرونده فساد مالی متواری بود، اخیرا به کشور مسترد شده و پرونده وی در حال تکمیل است، گفت: سه نفر از محکومین خانم که در این پرونده در حال تحمل حبس هستند، تقاضای آزادی مشروط داشتند که این تقاضا در حال بررسی است و اگر واجد شرایط باشند به احتمال قوی پذیرفته خواهد شد.

او با بیان اینکه پلیس بین‌الملل هنوز حاضر نشده فردی که از بانک ملی متواری شده بود را به ایران مسترد کند، خاطرنشان کرد: اگر مقدمات محاکمه غیابی فراهم شود این کار را انجام خواهیم داد. من بارها از قاضی این پرونده درخواست کرده‌ام در این مسئله تسریع صورت گیرد و امیدوارم هر چه زودتر این کار انجام شود.

کوتاه ترین زمان ممکن برای رسیدگی به پرونده ها

وی با اشاره به هفته بزرگداشت قوه قضاییه نیز گفت: این هفته فرصت خوبی بود که قوه قضاییه نقاط ضعف و قوت خود را بررسی کند. امسال هم برنامه‌های مختلفی در این هفته برگزار شد. یکی از آنها که هر ساله نیز انجام می‌شود، حضور در محضر مقام معظم رهبری و ارائه گزارش‌ها و شنیدن سخنان ایشان است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: رهبری نسبت به قوه قضاییه در این دیدار مثل همیشه تاییدات خوبی داشتند و در مجموع رضایت خود را از عملکرد قوه قضاییه اعلام کردند اما علاوه بر آن تذکرات و رهنمودهایی نیز بیان کردند که ما آن را نصب‌العین خود قرار داده و به آن جامه عملی می‌پوشانیم.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه کار قضا ذاتا کار سختی است، گفت: ممکن است در میان مراجعان ما آنهایی که احکام به نفع‌شان صادر نمی‌شود، از عملکرد قوه قضاییه رضایت نداشته باشند. همچنین ممکن است تاخیر در رسیدگی به پرونده‌ها یکی دیگر از عوامل نارضایتی محسوب شود، اما قوه قضاییه نهایت تلاش خود را کرده که در این سال‌ها رسیدگی‌های قضایی در زمان کوتاهی صورت گیرد. اما به هر حال حجم کار، کمبود قضات و کادر اداری، کار را دشوار کرده است.

محسنی اژ‌ای با اشاره به اینکه برخی از موارد خارج از اراده قوه قضاییه است، گفت: از این موارد می‌توان به کار کارشناسی و نظردهی پزشکان و مواردی از این قبیل اشاره کرد که همگی زمان‌بر است و گاهی نیاز به تکرار دارد. البته این نظرات نیز به صورت ابتدایی مطرح می‌شود و نظرات نهایی هم زمان می‌برد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه در برخی موارد امکان دسترسی به متهمان وجود ندارد، گفت: در این مواقع افراد باید توسط نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر شوند و قوه قضاییه نمی‌تواند به تنهایی در این خصوص کاری انجام دهد. یکی دیگر از مواردی که قوه قضاییه در آن دخالتی ندارد مربوط به پرونده‌هایی است که نیاز به رد مال شاکی وجود دارد.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه ما هیچ وقت منکر این نیستیم که در قوه قضاییه ایرادات و مشکلاتی وجود دارد، گفت: اما صرف نظرسنجی از افراد در خصوص عملکرد قوه قضاییه آن هم کسانی که در این قوه پرونده دارند، کافی نیست. نظرسنجی باید بسیار وسیع و میدانی باشد در غیر این صورت معلوم نیست که این نظرسنجی بتواند واقعیات را بازگو کند.

محاکمه غیابی متهمان فراری فتنه 88

محسنی اژه‌ای همچنین با اعلام این خبر که تعدادی از متهمان فراری فتنه 88 به شکل غیابی محاکمه شده‌اند، ادامه داد: برای این افراد حکم صادر شده و حکمشان نیز به مرحله اجرا در آمده است.

وی با بیان اینکه 2تا‌3 نفر از این متهمان ممنوع الخروج شده‌اند، اظهار داشت: در همین رابطه در هفته‌های اخیر برای دو نفر از افرادی که در خارج حضور داشتند و به ایران بازگشتند، کیفرخواست صادر شده و پرونده‌شان در حال رسیدگی است و در همین رابطه یک نفر نیز به تازگی بازداشت شده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: در همین رابطه حکم سه نفر که محکوم شده بودند، اجرا شد و بعد آزاد شدند. اما بعد از آزادی‌شان شاهد فعالیت‌های مجرمانه از سوی آنها بودیم که به همین خاطر نیز آنها مجددا بازداشت شدند.

محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده «نگین غرب» نیز تصریح کرد: این پرونده دو متهم اصلی دارد که چیزی حدود 15 هزار و 42 نفر نسبت به این دو نفر شکایت کرده‌اند که شکایت‌ها برای یک نفر 12 هزار و 803 مورد بوده و نفر دوم 2هزار و 230 مورد شکایت داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه بسیاری از اموال این دو نفر در سه مرحله مورد کارشناسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بسیاری از اموال و زمین‌های آنها معارض بوده یا مشکلات انتقالی دارند و قوه قضاییه برای رعایت حال این 15 هزار نفر کارهای بسیاری انجام داد که شاید هم در این رابطه وظیفه ای بر عهده ما نبود.

وی افزود: از این 15 هزار و 42 نفر، با 6 هزار و 302 نفر کاملا تسویه حقوق شده اند و 1160 نفر از شاکیان دو متهم نیز به ازای طلب خود ملک دریافت کرده اند. امیدوارم که تا آخر امسال این 6 هزار نفر نیز به 13 هزار نفر برسند.

گلایه رئیس قوه قضاییه از عملکرد سازمان صدا و سیما


سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با اقدامات قوه قضاییه برای برخورد با پدیده زمین خواری ابراز داشت: ضروری است تا همه مردم و مسئولان دراین باره حساسیت‌ها و مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به عزم دولت و قوه قضاییه برای برخورد با متهمان پدیده زمین خواری خاطرنشان کرد: از دادستان‌ها خواسته شده تا درباره جنگل‌ها، مراتع و مزارعی که بدون ضوابط با تغییر کاربری مواجه شدند، به عنوان مدعی العموم وارد شوند.

دادستان کل کشور با اشاره به دستور دادستان تهران برای تشکیل مجتمع ویژه برخورد با زمین‌خواری یادآور شد: تشکیل این مجتمع می‌تواند به شکلی تخصصی‌تر و سریع‌تر در برخورد با پرونده زمین خواری کمک کند. همچنین دادستان تهران به مسئولان نیروی انتظامی و شهرداری دستور داده از ساخت‌وساز در ارتفاعات بالاتر از 1800 متر جلوگیری کنند و با آنهایی که  دست به چنین اقدامی زنند نیز برخورد شود.

محسنی اژه‌ای در رابطه با انتقادات اخیر رئیس قوه قضاییه از  سازمان صدا و سیما بیان کرد: سازمان صدا و سیما خدمات زیادی نیز داشته است اما در برنامه پایش مسائلی مطرح شد که مورد نقد آیت الله آملی لاریجانی قرار گرفت. شاید یکی از این مسائل نحوه کار مجری و سئوالات بود که مورد انتقاد قرار گرفت. در همین رابطه دادستان تهران به صدا وسیما نامه نوشته تا اگر قصوری صورت گرفته صدا و سیما آن را مورد بررسی قرار دهد.

یازدهم مرداد زمان برگزاری دادگاه مهدی هاشمی


خبرنگاری در ادامه پرسید که پرونده رئیس دولت نهم و دهم در چه مرحله‌ای قرار گرفته و محسنی اژه‌ای گفت: این پرونده در دادگاه در حال بررسی است و نحوه ادامه کار آن نیز به قاضی پرونده مربوط است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مدعی العموم در خصوص اظهارات اخیر کریمی قدوسی که عنوان جاسوسی فقهی را به رئیس جمهور نسبت داده ، وارد شده است، گفت: من این مطلب را نشنیده‌ام اما اگر توهینی صورت گرفته باشد دادستانی می‌تواند وارد شود.

وی همچنین در خصوص وضعیت مدیر مسئول روزنامه مغرب و اینکه خانواده وی اعلام کرده‌اند او مفقود شده است، گفت: این فرد بازداشت نشده من در این مورد پرسیدم و گفته شد که او تصادف کرده و به بیمارستان رفته بنابراین نه مفقود شده و نه در بازداشت است.

دادستان کل کشور افزود: در جلسه گذشته نیز یکی از خبرنگاران عنوان کرد که دو هفته است که از فلان خبرنگار، خبری نیست اما من بررسی کردم و دیدم خانواده وی از وضعیت و محل فرزندشان مطلع هستند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین مرحله رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی و اینکه آیا قاضی پرونده تغییر کرده است، ابراز داشت: این پرونده دارای یک سری نقص‌ها بود که برای رفع آن به دادسرا رفت و در دادسرا آن نواقص رفع شد. این پرونده در حال حاضر نیز به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب فرستاده شده است و قاضی این پرونده نیز تغییر کرده و یازدهم مرداد هم برای رسیدگی به پرونده تعیین وقت شده است.

دستگیری باند جعل اسناد مالیاتی


سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده "م.ر" معاون اول دولت احمدی نژاد نیز یادآور شد: البته جلساتی که خود متهم باید در آن حاضر می شد تمام شده اما ختم رسیدگی هنوز انجام نشده است و طبیعتا ختم رسیدگی با پایان جلسه دادگاه متفاوت است.

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که تعدد پرونده برخی افراد منجر به سنگین‌تر شدن حکم آنها از سوی دستگاه قضایی نمی‌شود. آیا ایراد از قانون است یا روند رسیدگی به پرونده‌ها مشکل دارد، اژه‌ای پاسخ داد: این مساله چند وجه دارد. برخی از اخبار در این مورد درست نیست. در قانون پیش‌بینی شده اگر کسی جرمی مرتکب شد و بعد آن را تکرار کرد این بار یک و نیم برابر مجازات می‌شود و به دفعات بیشتر، مجازات سنگین‌تر خواهد شد اما اگر فردی همزمان جرایم متعددی انجام دهد، قطعا محکومیت وی تشدید می‌شود. با این حال اینطور نیست که بگوییم چون یک نفر دو بار مرتکب جرمی شده باید بار دوم او را اعدام کرد.

خبرنگار دیگری با اشاره به پرونده قیر و نفت که در اصفهان در حال رسیدگی است، گفت که آیا اظهارات دادستان اصفهان مبنی بر اینکه اوراق شناسایی 12 نفر از متوفیان این پرونده مورد کلاهبرداری قرار گرفته ارتباطی با آن دارد که اژه‌ای پاسخ داد: بعید می‌دانم این مساله مربوط به پرونده قیر و نفت باشد.

دادستان کل کشور گفت: اخیرا باند جعلی در خصوص مالیات دستگیر شده‌اند که احتمالا این مساله مربوط به همین باند است. این باند با اسناد جعلی و تبانی از دادن مالیات صرف نظر می‌کردند.


آخرین وضعیت رسیدگی به معوقات بانکی


سخنگوی قوه قضاییه در خصوص بهره‌برداری‌های بی‌رویه از معادن قله دماوند علی رغم مخالفت تمام سازمان‌ها گفت: وقتی اعلام می‌کنیم که همه دستگاه‌ها با این بهره‌برداری مخالفت کرده‌اند، سوال این است که چه کسی اجازه این بهره‌برداری را داده و آیا اصل بهره برداری غیرمجاز بوده یا از میزان بهره‌برداری تجاوز صورت گرفته است؟

محسنی‌اژه‌ای در مورد قانون آیین دادرسی جدید برای مبارزه با مواد مخدر گفت: ما در مورد هر قانونی که از مجلس بگذرد و به تصویب شورای نگهبان برسد ملزم به اجرا هستیم و اگر اشکالی داشته باشد سعی می کنیم آن را با ماده واحده و طرح اصلاح کنیم.

وی گفت: در خصوص آیین دادرسی در مورد جرایم سازمان یافته،خشن، امنیتی و برخی مسائل مربوط به مواد مخدر، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که قوه قضاییه در حال بررسی این اشکالات است. در قانون، شش ماه مهلت برای اجرا وجود دارد اما اگر طی این مدت تغییری با طرح و ماده واحده حاصل نشد ما خود را مکلف به اجرای قانون می‌دانیم.

وی در را بطه با آخرین وضعیت رسیدگی به معوقات بانکی یادآور شد: تعدادی از این افراد به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و در باره معوقات‌شان صحبت کرده و در حال باز پرداخت بدهی‌هایشان هستند اما کماکان عزم جدی برای وصول معوقات و عدم تکرار این مسائل وجود ندارد.

17 خانواده از حق قصاص صرف نظر کرده اند

از اول اردیبهشت امسال تا 17 خرداد، 17 خانواده از حق قصاصشان صرف نظر کرده‌اند.

در پایان دادستان کل کشور گفت: از اول اردیبهشت ماه امسال تا 17 خرداد ماه 17 خانواده از حق قصاص شان صرف نظر کرده‌اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *