بسم رب الشهداء و الصدقین بیانیه انجمن علمی فر هنگی میزان به مناسبت شهدای دهمزنگ کابل باری دیگر تاریخ تکرار شد و دستان غرض آلود و کینه توز دشمنان مردم افغانستان با هدف ایجاد تنش بین ملیت‌ها و مردم مسلمان این کشور، از آستین تروریست‌های تکفیری و دشمنان قسم خورده‌ی مردم مؤمین و متدیین افغانستان بیرون آمد و تعداد بسیاری از مردم شریف و عدالت خواه این مرزوبوم  را که به جرم عدالت خواهی و احقاق حقوق شان در چارچوب قانون اساسی به خیابان‌ها آمده بودند، در منطقه دهمزنگ کابل به خاک و خون کشیدند. در…

       محمد علی رحیمی  چکیده بهداشت یعنى حفظ سلامت جسمى، روحى، روانى و اجتماعى که از طریق سالم‏سازى محیط، رعایت بهداشت عمومی، کنترل بیمارى‏ها، ایجاد خدمات پزشکى، به دست مى‏آید. ضرورت و اهمیت بهداشت بر کسى پوشیده نیست. به این دلیل که سلامتى یک نیاز فطرى است و پیشگیرى قبل از درمان مورد وفاق همه مى‏باشد. در قرآن به طهارت و پاکیزگى و پرهیز از آلودگى تأکید شده است که بعضى از موارد آن را برشمردهاند. بهداشت تغذیه، بدن، لباس‏، آمیزش جنسى‏، شهر و همچنین بهداشت در زندگى و به تکمیل آن بهداشت بهشت…

سید عزیز موسوی پروانی چکیده: زن نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهد. جایگاه زن در امور سیاسی نقش تأثیر گذاری دارد به قدری که گاه می تواند به عنوان رهبری یک جامعه آرمان گرا قرار گیرد و اندیشه ها و محدودیت های جنسی بدنی او مانعی برای مبارزه با استبداد و استعمار نمی شود. امام خمینی معتقد است دیدگاه های استضعافی و فرودستی نسبت به زنان جایگاهی در اسلام ندارد و زن به مانند مرد باید با الگو قرار دادن حضرت زهرا و دیگران نقش خود را در ایجاد روندی پیشرو حفظ کنند و مشوقی برای مردان خود باشند. اندیشه سیاسی…

حجت الاسلام ناظر حسین فهیمی مقدمه                       اصول دین مقدس اسلام تقلید بر دار نیست و هیچ مسلمانی نمی­تواند در اصول دین تقلید نماید، بلکه باید آنها را از روی دلیل بداند، ولی در فروع دین؛ یعنی احکام و دستورات عملی، هر مکلفی از جهت عمل کردن به فروع دین از سه حال خارج نیست: یا مجتهد است، یا مقلد است و یا محتاط. اگر مجتهد باشد؛ یعنی بتواند احکام الهی را از روی دلیل به دست آورد، به عقیده خود عمل می­کند، و اگر مجتهد نباشد باید از مجتهدی تقلید کند، همان گونه که مردم در تمام امور که تخصص و…

بسم رب الشهداء و الصدقین

بیانیه انجمن علمی فر هنگی میزان به مناسبت شهدای دهمزنگ کابل

باری دیگر تاریخ تکرار شد و دستان غرض آلود و کینه توز دشمنان مردم افغانستان با هدف ایجاد تنش بین ملیت‌ها و مردم مسلمان این کشور، از آستین تروریست‌های تکفیری و دشمنان قسم خورده‌ی مردم مؤمین و متدیین افغانستان بیرون آمد و تعداد بسیاری از مردم شریف و عدالت خواه این مرزوبوم  را که به جرم عدالت خواهی و احقاق حقوق شان در چارچوب قانون اساسی به خیابان‌ها آمده بودند، در منطقه دهمزنگ کابل به خاک و خون کشیدند.

در این تراژدی انسانی دهمزنگ کابل، متأسفانه تعداد بسیاری از مردان و زنان و کودکان بی‌گناه هموطن ما جان خودشان را از دست دادند و شربت شهادت نوشیدند و تعداد کثیری نیز راهی بیمارستان‌ها شدند. عمق فاجعه بسیار عمیق و درد آور است و قلب هرانسان آزاد اندیش و عدالت خواه را به درد می‌آورد. چگونه می‌شود باور کرد مردمی که بانیت پاک و فقط برای تحقق عدالت و آن هم در چوکات قانون به صحنه آمده بودند، این چنین بی‌رحمانه مورد آماج حملات کور عده‌ای انسان از خدا بیخبر و حامیان آن‌ها قرار می‌گیرد و این نهایت محرومیت و مظلومیت مردم حق طلب ما را می رساند.111 300x209 بیانیه انجمن علمی فر هنگی میزان به مناسبت شهدای دهمزنگ کابل

چقدر جالب است! در دنیایی که یک حمله تروریستی در اروپا با حداقل تلفات انسانی (گرچه حملات تروریستی از هرنوع و در هرجایی از دنیا که باشد از نظر ما محکوم است)؛ غوغا برپا می‌کند و رسانه‌های عمومی دنیا ساعت‌ها بحث‌های کارشناسی و در باره آن تحلیل و تفسیر دارند. اما در باره حملات تروریستی کابل با وجود دهها شهید و صدها زخمی و مصدوم، متأسفانه کمتر رسانه‌ای خبری به تحلیل و تفسیر آن پرداخت و از اهداف و خواسته‌های مردم سخن گفت و حتی اخبار آن نیز به طور ناقص انعکاس پیداکرد.

انجمن علمی فرهنگی میزان، ضمن محکوم نمودن این حادثه تروریستی که منجر به شهادت تعداد بسیاری از مردان و زنان و کودکان بی‌گناه و مظلوم مظاهره کننده گردید؛ براین باور است که بیان خواسته‌های مردم، در چوکات قانونی و تظاهرات مسالمت آمیز از حقوق مسلم مردم بوده و از اصول دموکراسی به شمار می‌آید و هیچ نهادی این حق را ندارد که مردم را از بیان خواسته‌ها و مطالبات شان محروم کند. براین اساس دولت به عنوان حافظ جان و مال مردم، وظیفه داشت که امنیت شهروندان را در تظاهرات ۲ اسد ۱۳۹۵ تأمین نموده و از بروز یک چنین حادثه‌ی دلخراش جلوگیری می‌کرد. حال نیز تقاضای ما از دولت وحدت ملی و تمام دست اندر کاران و رهبران سیاسی جامعه ما این است که با همدلی و همبستگی در جهت دستگیری و مجازات عاملان این حادثه تروریستی اقدام نمایند، این شاید حداقل مرحمی باشد برآلام مصیبت دیدگان و خانوادهای شهدایی این فاجعه غم انگیز وهم چنین اجازه ندهند که یک چنین حوادثی در آینده تکرار شود.

در خاتمه ما، ضمن همدردی با خانواده‌های شهدایی دهمزنگ کابل و آسیب دیدگان این حمله کور تروریستی، از خداوند برای شهدایی این فاجعه انسانی علودرجات و برای باز ماندگان شان صبرو برد باری را خواهانیم.

انجمن علمی فرهنگی میزان

۳ اسد ۱۳۹۵

 



       محمد علی رحیمی

 چکیده

بهداشت یعنى حفظ سلامت جسمى، روحى، روانى و اجتماعى که از طریق سالم‏سازى محیط، رعایت بهداشت عمومی، کنترل بیمارى‏ها، ایجاد خدمات پزشکى، به دست مى‏آید. ضرورت و اهمیت بهداشت بر کسى پوشیده نیست. به این دلیل که سلامتى یک نیاز فطرى است و پیشگیرى قبل از درمان مورد وفاق همه مى‏باشد.

در قرآن به طهارت و پاکیزگى و پرهیز از آلودگى تأکید شده است که بعضى از موارد آن را برشمردهاند. بهداشت تغذیه، بدن، لباس‏، آمیزش جنسى‏، شهر و همچنین بهداشت در زندگى و به تکمیل آن بهداشت بهشت از موارد مورد اهتمام قرآن است که در این بح30 300x272 بهداشت از نظر قرآنث مورد برسی قرار گرفته است و هر فرد با ایمان از جامعه براى حفظ سلامتى خود و رسیدن به مساکن طیّبه در بهشت عدن ملزم به رعایت آن مى‏باشد.

در نهایت به دو اثر از آثار و برکات رعایت بهداشت ظاهری و باطنی اشاره شده است. نخست: تبیین گردید که مراعات بهداشت و پاکیزگى باطن و ظاهر سبب تأمین سلامت و باعث جلب دوستى خداوند متعال میشود. اشاره شد که بهداشت باطن را، با آب چشم و بهداشت ظاهری را با آب چشمه می توان تحصیل کرد.

دیگر اینکه: رستگارى را در گرو تطهیر و پاک نمودن جان از آلودگیها و دامهای صورى و ظاهرى شیطان دانیست، به همین ترتیب بهداشت باطن از ارجاس اخلاق فاسده و تطهیر قلب از تعلقات به غیر حق از دیگر سفارشات قرآن است که تأمین کننده سعادت و رستگاری دنیا و آخرت است.

واژهگان کلیدی: بهداشت، طِیّب، باطن و ظاهر. more بهداشت از نظر قرآن



سید عزیز موسوی پروانی

چکیده:18 جایگاه زن دراندیشه سیاسی امام خمینی

زن نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهد. جایگاه زن در امور سیاسی نقش تأثیر گذاری دارد به قدری که گاه می تواند به عنوان رهبری یک جامعه آرمان گرا قرار گیرد و اندیشه ها و محدودیت های جنسی بدنی او مانعی برای مبارزه با استبداد و استعمار نمی شود. امام خمینی معتقد است دیدگاه های استضعافی و فرودستی نسبت به زنان جایگاهی در اسلام ندارد و زن به مانند مرد باید با الگو قرار دادن حضرت زهرا و دیگران نقش خود را در ایجاد روندی پیشرو حفظ کنند و مشوقی برای مردان خود باشند. اندیشه سیاسی امام در خصوص زنان بر گرفته از آموزه های اسلامی است که تطابق کاملی با قرآن دارد.

واژگان کلیدی: زن، امام خمینی، استبداد، مبارزه، اندیشه سیاسی.

 مقدمه:

از آنجا که امام خمینی مردی الهی است و اندیشه های اجتماعی و سیاسی او بر اساس آموزه های الهی قرآنی ریشه و پایه گرفته است. اندیشه های سیاسی او نسبت به زنان نیز از این امر مستثنا نیست. چرا که بر اساس تئوری حکومت اسلامی ایشان، سیاست هیچگاه از دیانت جدا نیست، لذا اگر اندیشه ای از اندیشه های سیاسی وی مورد بررسی قرار می گیرد جدای از دین و آموزه های قرآنی و الهی نخواهد بود. بر این اساس اندیشه های سیاسی وی در خصوص زن، نشأت گرفته از مبانی و اندشه های قرآنی است. برای آشنایی از عمق و ریشه های اندیشه سیاسی امام خمینی نسبت به زن نیکوست نخست به مبانی و جایگاه شخصیت زن از دیدگاه قرآن پرداخته شود تا تطابق اندیشه های امام خمینی با کلام الهی روشن گردد. more جایگاه زن دراندیشه سیاسی امام خمینی



حجت الاسلام ناظر حسین فهیمی

مقدمه                     

 اصول دین مقدس اسلام تقلید بر دار نیست و هیچ مسلمانی نمی­تواند در اصول دین تقلید نماید، بلکه باید آنها را از روی دلیل بداند، ولی در فروع دین؛ یعنی احکام و دستورات عملی، هر مکلفی از جهت عمل کردن به فروع دین از سه حال خارج نیست: یا مجتهد است، یا مقلد است و یا محتاط. اگر مجتهد باشد؛ یعنی بتواند احکام الهی را از روی دلیل به دست آورد، به عقیده خود عمل می­کند، و اگر مجتهد نباشد باید از مجتهدی تقلید کند، ه12 300x184 تقليد اعلممان گونه که مردم در تمام امور که تخصص و اطلاع ندارند، به اهل اطلاع مراجعه می­کنند و از آنها پیروی می­نمایند.

بنا بر این اگر در عصری یک مجتهد جامع الشرائط باشد وظیفه مقلدین روشن است و آن این که از او تقلید می­کنند؛ اما اگر در یک دوره چند مجتهد حضور داشته باشند که معمولا چنین بوده و خواهد بود، در این صورت اگر همه مجتهدین از جهت مقام علمی و غیره با هم مساوی باشند باز جای بحث نیست؛ چون مقلدین با تخییر می­توانند به هرکدام از مجتهدین مراجعه نموده و از او تقلید نمایند؛ اما اگر درجات مجتهدین از جهت مقام علمی و جهات دیگر متفاوت باشند، در این فرض این سؤال مطرح می­شود که آیا تقلید از مجتهد اعلم واجب است یا نه؟ تحقیقی که تحت عنوان «تقلید اعلم» انجام شده است به پرسش طرح شده پاسخ داده است.

کلید واژگان: تقلید، مجتهد، مقلد و تقلید اعلم.

اهمیت موضوع تحقیق

با توجه به مطالب مقدمه، اهمیت موضوع تحقیق برای خوانندگان محترم کاملا روشن است؛ چون اولا: اکثر مردم عاجز از اجتهاد می­باشند؛ ثانیا: عمل به احتیاط مشکل است؛ ثالثا: مجتهد جامع الشرائط در عر عصر منحصر به فرد نیست؛ رابعا: مجتهدین از جهت مقام علمی و غیره متفاوت می­باشند؛ لذا ناگذیر بحث تقلید از مجتهد اعلم و غیر اعلم پیش می­آید که آیا با وجود مجتهد اعلم تقلید از مجتهد غیر اعلم جایز است یا نه؟ به عبارت دیگر آیا تقلید از مجتهد اعلم واجب است یا نه؟ more تقليد اعلم



تمامي حقوق اين سايت متعلق به ميزان آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر نام منبع بلا مانع است.